När du driver företag är det viktigt att du snabbt identifierar de olika nyckelverksamheter som finns i den, och hur du på bästa sätt tar hand om dessa. Det är nämligen avgörande att du som entreprenör ser till att dessa delar av företaget fungerar sömlöst för att du på så vis ska kunna ägna dig åt det som du gör bäst, att sälja dina produkter eller tjänster till potentiella kunder.
Allt fler entreprenörer väljer att outsourca exempelvis kundservice, för att uppnå en mer optimal arbetsdag. I denna artikel får du veta mer om hur du kan tänka för att göra rätt val av samarbetspartner för just detta. Att välja rätt personer som ska vara ansiktet utåt för företagets kundservice är extremt viktigt och bör genomföras med omsorg.
Identifiera företagets behov
Det första ni bör göra från företagets sida är att identifiera era behov. Då kommer ni att kunna ge en tydligare bild av vad ni behöver när ni söker efter rätt partner. Väljer ni tex. att använda er av Online Sverige för att outsourca kundservice så kommer detta att göra det lättare för er att starta ert samarbete på ett smidigt sätt. Sedan kommer ni naturligtvis att kunna utöka och justera samarbetet allt eftersom behoven förändras.
Kontrakt och SLA – att tänka på
När det är dags att skriva kontrakt och ett SLA, Service Level Agreement, är det viktigt att tänka på ett par grundläggande faktorer som kommer att påverka er.
- Tydliggör vilka tjänster samarbetspartnern ska utföra.
- Tydliggör vilken ersättning som ska utgå för varje typ av tjänst.
- Tydliggör vilka processer som ska gälla för varje typ av situation.
Förväntningar och juridiskt bindande dokument måste på detta vis sammanlänkas så att processen och arbetsdagen blir optimal, och kunderna fortsätter att stå i centrum.
Utbildning och integration med företagskulturen
Nästa viktiga steg är att ge de som ska arbeta med ditt företags kundservice utbildning i ditt företag. Dels det rent praktiska såsom hur företagets produkter fungerar och vilka rutiner som finns kring exempelvis returer, men också information och utbildning i hur företagskulturen fungerar. Att de medarbetare som arbetar med just ditt företags frågor har kunskap om vilken kultur som råder hos er och vilka nyckelvärden som är viktiga för er. Dela gärna material och ha sammankomster för att försäkra er om att dessa grundläggande värderingar är tydliga också för de medarbetare som finns i den outsourcade kundservicen.
Skapa förutsättningar för ett framgångsrikt företag
Som entreprenör gäller det att vara medveten om vilka styrkor och svagheter som finns inom företaget. Det gäller också att kunna prioritera vad som är viktigast att hantera själva på företaget just nu. Genom att anlita proffs som vet hur man utför kundservice på högsta nivå så kommer ni att lugnt kunna ägna er åt det ni gör bäst. Genomtänkta beslut med rätt partner kommer att ta er servicenivå till nya höjder och ni kommer att få nöjda kunder som vet att de prioriteras i alla de frågeställningar och undringar som kan uppkomma.